Focusgroep-gesprekken
Om te onderzoeken waar de persoonlijke obstakels en onderliggen problemen vinden zijn er focus-gesprekken gevoerd met kinderen met een beperking, hun ouders en sportprofessionals. De gesprekken gingen over de betekenis van inclusie in sport. Zo verzamelden we best practices van inclusieve sportactiviteiten in de deelnemende landen. Dit is gedaan in Finland, Litouwen, Portugal en Nederland. Deze internationale samenwerking zijn samen met andere hogescholen uitgevoerd.
De deelname van kinderen en jongeren met een beperking blijft helaas achter op die van leeftijdsgenoten.
Op basis van de resultaten van het focusgroeponderzoek en de verzamelde best practices ontwikkelden we de Sport Participation and INclusion (SPIN) tool. Deze tool bestaat uit verschillende praktische instrumenten en interventies om sportprofessionals te ondersteunen bij het creëren van inclusieve sportmogelijkheden voor kinderen en jongeren met een beperking.
Personal Adapted Physical Activity Instructor (PAPAI)
Een van de interventies uit de SPIN tool is het Personal Adapted Physical Activity Instructor (PAPAI) programma. Binnen deze interventie koppelen we een student of vrijwilliger aan een kind of jongere met een beperking, om deze te begeleiden in de zoektocht naar een sportieve hobby. De PAPAI interventie is geïmplementeerd in het onderwijs in de vorm van het project ‘Sportconsulent’ voor vierdejaars studenten Sportkunde met het uitstroomprofiel Aangepast Sporten.
Contact
Voor meer informatie over dit onderzoeker, contact SEDY onderzoeker Vera Dekkers.